Merilinnoitus ja maailmanperintökohde Suomenlinna on suosittu käyntikohde mutta myös eläväinen kaupunginosa: noin 800 ihmisen koti ja vuodenajasta riippuen 400 – 500 ihmisen työpaikka. Suomenlinnaan kunnallistekniikka tulee linnoitukseen meren alitse manner-Helsingistä johtavaa tunnelia pitkin. Lisäksi tunnelia käytetään hälytysajoihin.

Tunneli korjattiin pääosin vuoden 2017 aikana. Kokonaisuudessaan peruskorjaus valmistui helmikuussa 2018. Korjauksessa varmistettiin, että kunnallistekniikka toimii merilinnoitus Suomenlinnassa jatkossakin ongelmitta. Korjaushankkeella taattiin huoltohenkilökunnan turvallisuus, alennettiin tunnelin ylläpitokustannuksia sekä pidennettiin tunnelin elinkaarta.

Kuva Suomenlinnan tunnelista peruskorjauksen jälkeen

Perustietoa tunnelista

Noin 1,3 kilometriä pitkä tunneli on otettu käyttöön vuonna 1981, jolloin Suomenlinna liitettiin tunnelin kautta kaupungin kaukolämpö- ja viemäriverkkoon. Lisäksi vesi, viemäröinti, sähkö sekä tietoliikenne- ja TV-yhteydet siirrettiin kulkemaan saarille tätä kautta. Hälytysajoneuvoja varten tunneliin rakennettiin ajoramppi vuonna 1992.

Ennen remonttia tunnelin vuotovedet aiheuttivat korroosiota teknisille järjestelmille, ja vuotovesien mukanaan tuoman radonin vuoksi huoltohenkilökunnan työaikaa tunnelissa jouduttiin rajoittamaan merkittävästi. Ilmastointi ja valaistus kaipasivat korjaamista, ja oli vaarana että tunnelin katosta putoaa kiviä.

Tunnelia hallinnoi myös Suomenlinnaa hallinnoiva Suomenlinnan hoitokunta, joka on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen valtion virasto. Katso tästä video, jossa kuljetaan tunnelin päästä päähän.

Peruskorjaushankkeen Facebook-sivuille kerättiin korjauksen aikana ajankohtaista tietoa hankkeesta.

Korjauksesta voi kysyä lisää YIT:n Joonas Rinkiseltä, puh. 050 581 0737 ja sähköposti joonas.rinkinen@yit.fi