Kuvassa näkyy valkoinen kukkaketo, jonka taustalla Suomenlinnan muuria

Ajankohtaista

Suomenlinnan K-Market palvelee asukkaita ja kävijöitä ympäri vuoden

K-Marketin jäätelöaltaan ääressä käy kuhina. Kaupassa on kävijöitä ja asukkaita, joista jokaisella on omat tarpeensa. K-Market on Suomenlinnan ruokakauppa, joka palvelee aamusta iltaan ympäri vuoden.

K-Market on sijainnut nykyisellä paikallaan Pikku-Mustasaaren sillan kupeessa vuodesta 2013 lähtien. Rakennus on Suomenlinnan uusin.

Suomenlinnan ruokakauppa sijaitsi pitkään lähellä olevassa Elannon taloksi kutsutussa rakennuksessa. Nykyisin Elannon talossa on Cafe Silo.

Ennen uuden K-Marketin rakentamista, Suomenlinnan ruokaostokset tehtiin Siwassa. Siwa sijaitsi noin sadan metrin päässä nykyisen K-Marketin paikasta, vaaleanpunaisen Rantakasarmin rakennuksen toisella puolella.

Uudelle kaupalle oli kuitenkin ilmeinen tarve ja samalla Siwa muuttui K-Marketiksi. Ville Behm ja Aino Korhonen ovat työskennelleet K-Marketin yrittäjinä vuodesta 2018 lähtien.

Suomenlinnan K-Market oli kauppiaiden toivekohde

Puolikuva K-Marketin Ville BehmistäBehm on perinyt kiinnostuksen alaa kohtaan kauppiaina työskennelleiltä vanhemmiltaan. Kauppa-alalla muutaman vuoden työskenneltyään hän päätti lähteä Keskon kauppiaskoulutukseen. Reilun vuoden kestäneen koulutuksen jälkeen oli aika pohtia, mihin K-Marketiin lähteä kauppiaaksi.

Suomenlinna valikoitui nopeasti toivekohteeksi sen keskustaa lähellä olevan sijainnin ja ainutlaatuisen ympäristön vuoksi.

– Olemme aina pitäneet Suomenlinnasta ja tänne on mukava tulla. Olemme tosi iloisia, että saamme olla täällä, Behm kertoo.

Behm ja Korhonen jakavat tehtävät keskenään tehtävät joustavasti ja pariskunnan yhteistyö sujuu hyvin.

– Aamulla kun tullaan töihin, niin katsotaan, kumpi tekee mitäkin. Molemmat osaavat kaikki tehtävät, Behm sanoo.

Kauppiaana toimiminen Suomenlinnassa on erilaista kuin muualla

Parin kauppiasvuotensa aikana Behm ja Korhonen ovat oppineet tuntemaan asiakkaansa. Behmin mukaan kauppiaana toiminen Suomenlinnassa on erilaista verrattuna moneen muuhun kohteeseen, sillä asiakaskunta ja kävijämäärä vaihtelevat vuoden mittaan.

– Suomenlinnassa pitää osata reagoida kausivaihteluihin ja seurata sääennustetta, Behm sanoo.

Kaupan valikoima elää koko ajan tilanteen mukaan. Tuotevalikoimassa pyritään huomioimaan toiveet mahdollisuuksien mukaan.  Ostosten teon lisäksi kaupassa voi muun muassa noutaa postipaketin tai ladata matkakortin.

Tärkein kohderyhmä ovat Suomenlinnan asukkaat, joista monen kasvot ovat tulleet tutuiksi.

– Olemme täällä suomenlinnalaisia varten ympäri vuoden, sanoo Behm.

Siirry K-Marketin sivuille.

Kaikki uutiset