Telakka

Suomenlinnan telakka on Suomen vanhin ja yksi Euroopan vanhimmista edelleen toiminnassa olevista allastelakoista.

Telakkaa alettiin rakentaa vuonna 1750. Telakka-altaat ja telakan huoltorakennukset toimivat Ruotsin saaristolaivaston Sveaborgin eskaaderin tukikohtana vuoteen 1808 saakka. 1760-luvulla telakalla rakennettiin saaristolaivaston aluksia kuuluisan laiva-arkkitehti Fredrik Henrik af Chapmanin johdolla.

Suomalaisella kaudella (1918–) telakalla toimi aluksi maamme ensimmäiset lentokoneet valmistanut Valtion lentokonetehdas. 1930-luvulla telakan sisäallasta käytettiin laivaston sukellusvenetukikohtana. Toisen maailmansodan jälkeen laivanrakennustoiminnasta vastasi Valmet Oy, joka valmisti aluksi sotakorvauslaivoja Neuvostoliittoon.

Purjealusten kunnostuspaikka

Nykyään kuivatelakan isossa altaassa kunnostetaan puisia purjealuksia. Vanhojen laivojen korjaustoiminnasta vastaa Viaporin telakka ry, jonka tavoitteena on säilyttää vanhoihin purjelaivoihin ja niiden kunnostukseen liittyviä tietoja ja taitoja.

Alueella toimii myös sepän paja, veneveistämö ja purjeneulomo.

Telakan näköalatasanne

Itse telakka-allas ja sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat alueet ovat työmaa-aluetta, jonne on yleisöltä pääsy kielletty. Parhaiten telakka-altaan ja sinne telakoidut laivat näkee telakan näköalatasanteelta, joka on merkitty opaskarttaan.

Erityisen mielenkiintoista on seurata telakan puuhia kevään ulostelakoinnin ja syksyn sisääntelakoinnin aikaan, jolloin suuri sisäallas täytetään vedellä (piirros: Anssi Asunta).

kuvitus_telakointiprosessi

 

Päälaiturilta on telakalle matkaa noin 600 metriä. Vesibussi liikennöi kesäkaudella Suomenlinnakeskuksen laituriin, josta matkaa näköalatasanteelle on noin 200 metriä.

Saaristolaivaston kotisatama

Telakkaa olivat suunnittelemassa Augustin Ehrensvärd ja Daniel Thunberg.

Lue lisää telakan historiasta

Tutustu oppaan johdolla

Linnoituksen opastetulla kävelykierroksella tutustutaan myös kuivatelakkaan.

Lue lisää opastuksista